torstai 28. huhtikuuta 2016

KÄVIN PÄÄSYKOKEISSA

Yhteishaku englanninkielisiin koulutuksiin alko jo muistaakseni tammikuun puolella, ja mä olin jo edellisvuotena päättänyt että siinä haussa aijon itse hakea. Lukion kakkosvuodella jollain opontunnilla piti tutkiskella eri aloja ja jossain kummasti törmäsin Haaga-Heliaan ja matkailualan tutkintoon, Degree Programme in Hospitality, tourism and experience management. Mä haluan itelleni haastetta, ja englanniksi opiskelu tuntu aika hyvältä vaihtoehdolta. Siinä oon aina ollut hyvä, eikä kielen kanssa oo ollu mitään ongelmia.

Kun se yhteishaku sitten vihdoin koitti, odotin melkeen viimeseen päivään asti ennen kuin uskalsin laittaa hakemusta menemään. Sillon olin vielä ihan varma että tonne mä syksyllä meen, en todellakaan aijo pitää mitään välivuotta. Hommasin pääsykoekirjan, sitten tuli ylioppilaskirjotukset. En muuten lukenut pääsykoekirjaani. Ylppäreitten jälkeen tähän kokeeseen oli enää alle kuukausi aikaa, ja siinä vaiheessa olin niin loppu ja mieli muuttu aika nopeesti, mä taidan sittenkin pitää sen välivuoden. Pääsykoekirjassa pääsin melkeen loppuun asti, viimiset 30 sivua jäi lukematta mutta eipä niistä luetuista sivuistakaan paljoa jäänyt päähän. Eilen mä kuitenkin sinne kokeeseen menin, sillä asenteella ettei koko kokeella oo mitään väliä, kunhan näkee sen tilanteen.
Meijän koe alkoi 10.00, 60 monivalintakysymystä perustuen luettuun materiaaliin ja 20 matemaattis/loogista. Sain ainakin 2/80 oikein, matikkaosuus meni aika hyvin!! Iltapäivästä käytiin kuuntelemassa info kyseisestä alasta, ja kuulosti oikeesti ihan superhyvältä. Puol kahen maissa meillä alko toinen osuus, ryhmä- ja yksilöhaastattelut, joka olikin koko päivän paras osuus. Mun ryhmässä oli kaks suomalaista, yksi venäläinen ja yksi vietnamilainen tyttö ja koko tilanne oli aivan ihana ja tosi rento, ja se englannin puhuminenkin tuli tosi luonnostaan.

Ensin en halunnut edes mennä koko koetilanteeseen, koska tiesin etten tonne kouluun tänä vuonna vielä mene. Onneks kuitenkin menin, oli ihan älyttömän kivaa nähä toi tilanne ja kuulostella mitä se sitten oikeesti on. Ens vuonna luultavasti uusi yritys!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti